University Publications

Journal of the College of Scientific Commerce - - Issue (10) - دور الميزة التنافسية في زيادة فاعلية الأداء لمحصول الصمغ العربي دراسة تطبيقية على أسواق محاصيل ولاية شمال كردفان 2020م The role of competitive advantage in increasing the performance efficiency of the gum Arabic crop An applied study on the crop markets in North Kordofan State 2020

Abstract

المستخلص تناولت الورقة دور الميزة التنافسية لزيادة فاعلية الأداء لمحصول الصمغ العربي بأسواق المحاصيل بولاية شمال كردفان. وهدفت الدراسة للتعرف على دور الميزة التنافسية لزيادة فاعلية الأداء لمحصول الصمغ العربي. تمثلت مشكلة الدراسة في كيفية تعزيز الميزة التنافسية لتحقيق أهداف الأسواق بكفاءة وفاعلية لتسويق محصول الصمغ العربي. الفرضية الرئيسية توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين الميزة التنافسية وزيادة فاعلية الأداء لمحصول الصمغ العربى بأسواق المحاصيل. وتم تطبيق المنهج الوصفي التحليلي واستخدمت إستبانة في جمع البيانات تم توزيعها على عينة عشوائية طبقية عددها (100) مفردة من الشركات والتجار والوكلاء بأسواق المحاصيل. توصلت الدراسة إلى: أن الإتجاه إيجابي نحو تعزيز الميزة التنافسية لزيادة فاعلية الأداء. وأن الميزة التنافسية تساعد في الوصول لأفضل الأسواق العالمية بتقليل التكاليف. أوصت الدراسة بتطوير البنيات التحتية لكل أسواق الولاية المركزية والحضرية، وتطويرأسواق محاصيل الولاية تقدم خدمات تسويقية لزيادة الميزة التنافسية بدلاً عن النظر إليها أسواق إيرادية وإستخدام برامج التدريب التسويقية للتعامل مع كل الأطراف المتعاملة مع أسواق المحاصيل بالولاية لزيادة كفاءة فاعلية الأداء. Abstract The paper taken the role of electronic marketing in the competition potentially in Kordofan State crop markets. In addition, the study aims to in lighting the role of competition potentially to increase the gum Arabic efficiency performance in north Kordofan State crops markets. The problem of study in how to reinforce the competition potentially to reach the goals efficiently in gum Arabic marketing. The study assume that there is relation between static signs of competition potentially and increasing performance efficiency for gum Arabic in the State crops markets. Therefore, the study use the descriptive analyses method and questionnaire in data base collecting distributed at hundred random samples from companies – traders and producers agents in the State crops markets. The study to the positive attitude to reinforce the competition potentially to increase the performance efficiency. Also the study clear that the completion potentially help to reach the better global marketing by decreasing the cost. The recommended to develop the bias structure for the main and the rural markets developing the marketing services instead of fees colleting by using training programs in marketing for all those who related to crop markets to increase performance efficiency