University Publications

Journal of the College of Scientific Commerce - - Issue (10) - الابداع الإداري ودوره في تطوير أداء الموارد البشرية (دراسة حالة بنك فيصل الإسلامي -الرئاسة)

Abstract

المستخلص تناولت الورقة الابداع الادارى وعلاقته بتطويرالموارد البشرية، حيث تمثلت مشكلة الدراسة في الإجابة عن السؤال الرئيسي القائل: ماهو دور الإبداع الإداري في تطوير اداء الموارد البشرية ببنك فيصل الإسلامي؟ هدفت الدراسة إلى دراسة العلاقة بين الإبداع الإداري وأداء الموارد البشرية، ولتحقيق أهداف الدراسة اختبرت الفرضيات التالية: الفرضية الأولى: توجد علاقة إيجابية بين إبداع العاملين وجودة اداء الموارد البشرية، الفرضية الثانية: توجد علاقة إيجابية بين الابتكار التسويقي واداء الموارد البشرية، الفرضية الثالثة: توجد علاقة إيجابية بين مناخ الابداع واداء الموارد البشرية. إتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، توصلت الدراسة إلي عدد من النتائج أهمها وجود علاقة إيجابية ذات دلالة إحصائية بين الإبداع الإداري وتطوير اداء الموارد البشرية بالمصرف بمعني انه كلما زاد الإهتمام بالإبداع الإداري كان هنالك تطور في اداء الموارد البشرية وهذا ما أثبتته إختبار الفرضية بأبعادها الثلاث، أى تبين من الدراسة ثأثير الإبداع الإداري على تطوير اداء الموارد البشرية فى جميع الابعاده، من حيث زيادة تنظيم الأداء، جودة الأداء، كفاءة الأداء، أهم التوصيات قيام إدارة البنك بالتوجه الرسمي والعلمي نحو إستخدام الإبداع الإداري، ضرورة القيام بدورات تدريبية لتأهيل العاملين في مجال الإبداع الإداري. Abstract The paper dealt with administrative creativity and its relationship to the development of human resources, where the problem of the study was to answer the main question: What is the role of administrative creativity in developing the performance of human resources within Faisal Islamic Bank? The study aimed to study the relationship between administrative creativity and the performance of human resources. To achieve the objectives of the study, the following hypotheses were tested: The first hypothesis: There is a positive relationship between the creativity of workers and the quality of human resources performance. The second hypothesis: There is a positive relationship between marketing innovation and the performance of human resources. The third hypothesis: There is a positive relationship between the creativity climate and the performance of human resources. The study followed the analytical descriptive approach. The study reached a number of results, the most important of which is the existence of a positive relationship with statistical significance between administrative creativity and the development of human resources performance in the bank, meaning that the greater the interest in administrative creativity, the greater the development in the performance of human resources. The study showed the effect of administrative creativity on developing the performance of human resources in all dimensions, in terms of increasing the organization of performance, quality of performance, and efficiency of performance.