University Publications

Journal of the College of Scientific Commerce - - Issue (10) - دور قاعدة البيانات في تحقيق الميزة التنافسية للشركة السودانية للاتصالات 2021م

Abstract

المستخلص: هدفت الدراسة للتعرف على دور قاعدة البيانات Database في تحقيق الميزة التنافسية في الشركة السودانية للإتصالات وتمثلت مشكلة الدراسة في الإجابة على السؤال التالي: ما هو دور قاعدة البيانات في تحقيق الميزة التنافسية للشركة في ظل حدة المنافسة القادمة من وراء الحدود، كما تساءلت الدراسة عن كفاءة قاعدة البيانات في توفير المعلومات الكافية والدقيقة لمتخذي القرارات لتعينهم على ترشيد قراراتهم المتعلقة بتحقيق الميزة التنافسية. قامت الدراسة على فرضية واحدة مؤداها وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين قاعدة البيانات وتحقيق الميزة التنافسية في الشركة السودانية للإتصالات. وتوصلت الدراسة إلى أن هنالك علاقة إيجابية متوسطة بين قاعدة البيانات وتحقيق الميزة التنافسية وإن إدارة الشركة تولي قاعدة البيانات إهتماماً كبيراً وتوفر لها كافة الإمكانات لذلك قد يرجع ضعف الميزة التنافسية للشركة إلى عوامل أخرى لهذا أوصت الدراسة بمراجعة الخطة الإستراتيجية المعدة لتحقيق الميزة التنافسية وتلافي القصور فيها إن وجد. الكلمات المفتاحية: قاعدة البيانات – الميزة التنافسية – الشركة السودانية للإتصالات. Abstract The study aimed to identify the role of the database in achieving the competitive advantage of Sudanese Telecom Company. The research problem was the question about the role of the database in achieving the competitive advantage of the company in light of the intensity of competition coming from beyond the borders, the study also inquired about the efficiency of the database in providing sufficient and accurate information fore would help them rationalize competitive advantage decisions. The hypothesis of the study was that there was a statistically significant relationship between the database and competitive advantage of the Company. The study reached the right of a Medium and a positive relationship that the database finds attention from the company’s management and provides all the potential, which means that the Inequality competitive advantage may be due to other factors. Therefore, the study recommended reviewing the strategic plan on achieving competitive advantage. Keywords: database - competitive advantage - Sudanese Telecom Company.